Malla hjälper elever till bättre självförtroende

Skolhunden Malla är utbildad och tränad för att hjälpa barn med särskilda behov. I augusti började hon på Sofielundsskolan i Sollentuna som Sveriges första heltidsanställda skolhund i team med matte Karin Lindahl.

 

Malla hjälper elever till bättre självförtroende

Malla är Sveriges första heltidsanställda skolhund. Med egen ingång, specialutrustat rum, egna elever och en daglig dos positiv feedback, har Malla precis börjat sin tjänst på Sofielundsskolan i Sollentuna. Matte Karin Lindahl har varit pedagog på skolan sedan 2007 och har många idéer kring arbetet med sin skolhund.

– Eleverna får träna motorik, minne, lugn, självkänsla och socialt samspel. Resultatet blir minskad ångest och oro och ökad motivation för skolarbetet.

Enligt skollagens bestämmelser ska skolan ta hänsyn till elevers olika behov, ge ledning och särskilt stöd där det behövs. Samtliga pedagoger på skolan går utbildningen Tillgänglig skola som går ut på att alla barn ska bli bemötta efter sina behov. I samband med kursen passade det extra bra för Karin att framföra sin idé och idag ingår Malla i hennes tjänst som resurspedagog.

– Rektorerna är tuffa som vågar satsa och de tycker att det är spännande att testa något nytt. En av mina elever var så skoltrött och svor varje gång de åkte förbi skolbyggnaden, men idag räknas i stället dagarna till nästa möte med Malla.

Resurs för rätt elever Socialstyrelsen förespråkar att hundar som används i verksamheter ska vara utbildade och Malla har gått kurser under 1,5 år vid Hundens hus. I utbildningen ingår en del praktik, både med grupper och enskilda personer. En av de vanligaste frågorna Karin får är hur det fungerar för barn med allergier.

– Rasen lagotto romagnolo passar bra som skolhund eftersom det är en lågallergen sort som inte fäller. Hon är aldrig inne i hela klassrum eller i korridorerna och det går bra att träffa henne utomhus om man är allergisk.

Skolans resursteam väljer ut eleverna och behoven varierar. Ibland behövs ett lugnare tempo, någon som lyssnar eller övningar som bygger självförtroende.

– Vi arbetar främst med en elev i taget och max i grupper av fem. Hundar känner av barns energier

och en skolhund har lärt sig att gå fram till den som är mest ledsen. Barn som till exempel är inåtvända eller utåtagerande blir lugnare och hundar dömer aldrig.

Behov i alla åldrar Karin ger tecken till Malla som svarar med att sätta sig, rulla runt och hämta saker. Hela tiden genom att belöna i inlärningen och samtliga kommandon är de som barnen får lära sig att utföra. Många högstadieelever kommer fram och undrar varför hon bara arbetar med de yngre barnen. De säger att de känner en press i skolan och att de också vill varva ned.

– Jag har tagit promenader med dem då de spontant har öppnat upp sig och berättat om sina liv på ett mycket känslosamt sätt. Vi var med på en utflykt häromdagen där en av eleverna vanligtvis har svårt att umgås i grupp. Hen fick hålla i kopplet hela vägen och var så stolt och lugn. Jag håller alltid i ett reservkoppel, så det finns ingen risk att någon trillar eller blir rädd.

Framöver hoppas Karin att Malla ska få vara med ute på rasterna och sprida lugn där det behövs. – När man mår bra i skolan, har man lättare att ta till sig kunskap. Det finns många därute som behöver någon att känna sig omtyckt av, säger Karin bestämt.

Text och foto: Julia Siwertz

Källor: http://hundenshus.se/ http://www.hundvis.se/ http://terapihundskolan.se/skolhund http://goteborg.hundenshus.com/ http://www.dn.se/livsstil/reportage/hunden-som-jobbar-som-gladjekalla/ www.skolverket.se http://www.specialnest.se/ http://terapihundskolan.se/